Hoe voorkom je een jetlag? Lees hier 13 tips!

Rij stoelen in een vliegtuig

Een jetlag, wat is dat?

Een jetlag is de benaming voor de vermoeidheid en lichamelijke gevolgen van een lange vlucht. Dit komt voor bij vluchten waarbij verschillende tijdzones worden doorkruist. Een jetlag is een tijdelijke slaap-waakstoornis, die je biologische klok verstoord. De gevolgen hiervan zijn onder andere extreme vermoeidheid. Een jetlag wil je dus graag voorkomen, want je zit er natuurlijk niet op te wachten om vermoeid aan je vakantie te beginnen of thuis te komen. Lees in deze blog wat een jetlag is, maar veel belangrijker hoe voorkom je een jetlag! Ik heb 13 tips voor je op een rijtje gezet.

Goedkoop vliegtickets boeken
Goedkoop vliegtickets boeken

Wat zijn de gevolgen van een jetlag?

Een jetlag verstoort je biologische klok. Doordat je jouw ritme veranderd, is je lichaam in de war. Op het moment dat je een jetlag hebt, ben je vaak ongelofelijk moe, heb je waarschijnlijk weinig honger, ben je sneller uitgedroogd en kan je last hebben van je maag. Vaak gaat een jetlag ook gepaard met hoofdpijn, misselijkheid en kan je je moeilijk focussen. Een jetlag ontstaat op het moment dat je een verre reis maakt in het vliegtuig. Doordat je vaak tegen de tijd in gaat of met de tijd mee, is jouw lichaam nog niet gewend aan het ritme aan de andere kant van de wereld. 

Vlieg je naar Zuid-Amerika? Dan leeft men daar tussen de 5 en 7 uur eerder. Als het voor jou om 23:00 uur bedtijd is, is het in Zuid-Amerika pas 17:00 uur. Vlieg je naar Azië? Dan vlieg je juist met de tijd mee en is het tussen de 5 en 7 uur later. Dus Azië staat dan al weer bijna op want dan is het 6 uur ‘s ochtends (de volgende dag).  

Veel voorkomende symptomen van een jetlag:

  • Vermoeidheid
  • Slapeloosheid
  • Verlies van eetlust of vreselijke honger op vreemde tijden
  • Uitdroging
  • Sufheid
  • Prikkelbaarheid
  • Milde depressie
  • Maagklachten
  • Spijsverteringsproblemen
  • Hoofdpijn
  • Misselijkheid
  • Veel zweten
  • Concentratieproblemen

Dus eerlijk-is-eerlijk, niemand vindt zo’n jetlag of “vliegkater” leuk. Gelukkig zijn er kleine trucjes om de kans op een jetlag te verkleinen. Lees hieronder de handige tips & trics! 

Tip 1: Voorkom een jetlag en stel je in op de tijd van bestemming.

Een van de beste tips die ik je kan meegeven is; stel de tijd alvast in van het tijdstip op jouw bestemming. Ga je naar Indonesië? Zet de klok alvast 6 uur vooruit. Zeker als je gaat vliegen. Is het in Nederland 18:00 uur? Zet de klok dan alvast naar 00:00 uur en probeer dan in het vliegtuig te slapen. Er bestaat wel helaas dan een kans dat je een maaltijd overslaat tijdens je vlucht. Vlieg je naar Zuid Amerika, bijvoorbeeld naar Peru of Bolivia? Zet je wekker dan 6 uur terug en probeer zo lang mogelijk nog wakker te blijven en slaap pas wanneer het ‘s avonds is in Peru. Op deze manier ga je “mee in de lokale tijd” en kun je direct het ritme oppakken bij aankomst op je bestemming.

Tip 2: Kom aan in de middag of avond.

Probeer een vlucht te boeken waar je dan op plaats van bestemming in de middag of avond aankomt. Of je wel of niet goed hebt geslapen tijdens de vlucht, je bent vaak na een lange vlucht toch brak en vermoeid en moeheid is waarschijnlijk toch niet te voorkomen. Wanneer je dus in de middag of in de avond arriveert (en niet ‘s nachts) is het al snel tijd om naar bed te gaan! Als je na een lange vlucht pas in de ochtend aankomt, moet je nog de hele dag overbruggen voordat je kan slapen. Op deze manier is tip 1 ook wat makkelijker uit te voeren en ga je dus direct mee in het ritme van je bestemming.

Tip 3: Doe geen powernap en/of middagdutje.

Kom je toch in de ochtend aan, probeer dan een powernap of middagdutje te vermijden. Doordat je een lange vlucht hebt gehad en waarschijnlijk kapot bent, zal je tijdens je powernap in een diepe slaap vallen. Dit zorgt er voor dat je nog brakker wakker wordt en dat je ‘s nachts niet meer in slaap kan vallen. Dit proces verergert je jetlag juist.

Hoe voorkom je een jetlag

Tip 4: Drink veel water.

Veel water is goed voor je, niet alleen tijdens je jetlag. Door veel water te drinken houdt je jouw lichaam fris en dit zal een kans op een jetlag verminderen.

Tip 5: Drink geen cafeïne en alcohol voor of tijdens je vlucht.

Probeer voor vertrek en tijdens je vlucht alcohol en cafeïne te vermijden. Hierdoor droogt je lichaam ook uit en heeft je lichaam meer tijd nodig om de jetlag te verwerken. Alcohol en cafeïne zorgen ervoor dat je lichaam uitdroogt en in combinatie met de droge lucht in vliegtuigen, is funest voor je lichaam. Blijft dus goed drinken (water) tijdens je vlucht.

Tip 6: Lichte maaltijden kunnen een jetlag voorkomen.

Zwaar eten heeft invloed op jouw slaap en doordat slaap kostbaar is tijdens en na je vlucht, raad ik je aan om lekker licht te eten. Probeer lichte, maar voedzame salades te eten. Zorg er ook voor dat je genoeg vitamines binnen dus neem ook wat fruit mee het vliegtuig in!

Hoe voorkom je een jetlag licht eten
Hoe voorkom je een jetlag gezond eten

Tip 7: Stress verergert de jetlag.

Stress is überhaupt niet goed voor je, maar heb jij voor, of tijdens het vliegen en na het landen veel stress, zal dit ook de jetlag verergeren. Probeer je tas of koffer op tijd in te pakken, leg de benodigde documenten op tijd klaar, probeer zo veel mogelijk en goed te slapen en zorg ervoor dat je niet alles één uur van te voren alles moet regelen. Een relaxte mind en een lege hoofd is natuurlijk fantastisch om je reis of vakantie mee te beginnen.

Tip 8: Blijf actief tijdens je vlucht.

De hele dag zitten is niet goed voor je houding, maar ook dit stimuleert de jetlag. Probeer af en toe door het gangpad heen en weer te lopen en niet alleen als je naar de wc moet. Zo blijven je spieren warm en zorg dat de bloedsomloop actief blijft. Dit geldt ook voor op het vliegveld. Je moet waarschijnlijk rond de twee uur overbruggen, probeer ook hier wat heen en weer te lopen en niet op je gat blijven wachten tot je mag boarden.

Tip 9: Wat te doen tijdens een overstap?

Heb jij meerdere vluchten om zo op de gewenste bestemming te komen? Zorg dat je ergens kan zitten en lekker ontspannen. Vaak heb je verschillende lounges waar je wat kunt eten en drinken. Soms moet je een kleine vergoeding betalen om in een van deze lounges te mogen chillen. Heb jij een American Express creditcard? Dan mag je vaak in American Express Lounges rusten zonder dat je hiervoor hoeft te betalen. Of zoek een rustig bankje waar bijna niemand is. Gebruik dan het bankje om even languit te liggen. Heb je echt een hele lange tussenstop maar mag je het vliegveld niet af? Dan zijn er ook nog vaak vliegveldhotels waar je voor een paar uur kan slapen.

Vliegveld

Tip 10: Plan een rustdag in na aankomst.

Probeer op de eerste dag na aankomst niks te plannen. Gebruik deze dag om heerlijk bij te komen bij het zwembad, strand of gewenste plek. Plan geen tourtjes of ga niet gelijk de volgende dag de hoogste berg in de buurt beklimmen. 

Tip 11: Bij terugkomst gelijk weer aan het werk?

Vaak wordt er aangeraden om direct na thuiskomst weer te gaan werken en zo de jetlag te verwerken. Maar dit vind ik zelf persoonlijk niet fijn. Ik vind het heerlijk om nog de dag erna nog vrij te zijn. Zo kan ik rustig alles opruimen en wasjes draaien. Door lekker een cappuccino of wijntje te drinken met mijn vriendinnen om alles te bespreken is voor mij de redmiddel tegen een jetlag. Letterlijk eerst even landen!

Tip 12: Voorkom je een jetlag met medicatie?

Er is zeker medicatie om het proces van een jetlag te versnellen. Doordat er melatonine wordt aangemaakt in je lichaam, zal je lichaam de biologische klok weer sneller laten aanpassen. Zelf heb ik geen ervaring met het slikken van dit soort pillen, maar dit schijnt bij sommige wel te helpen. Deze pillen zijn onder piloten en stewardessen populair te zijn. Persoonlijk raad ik ten alle tijden aan om je lichaam op eigen kracht te laten “herstellen” en alleen medicatie te gebruiken in overleg met een huisarts of als het echt niet anders kan.

Malaria pillen slikken

Tip 13: Vlieg naar het Westen!

Gek genoeg is het vliegen tegen de tijd in, naar het Westen, beter voor je biologische klok. Je lichaam kan sneller wennen en heeft minder last van de jetlag. Dus van Europa naar Noord-, Midden- of Zuid-Amerika en van Azië naar Europa is de jetlag minder groot dan als je naar het oosten vliegt.

Probeer probeer de bovenstaande tips op te volgen om jouw jetlag te verminderen!

Boek via deze linkjes:

Om het jou makkelijk te maken, heb ik hieronder een overzichtje gemaakt van al mijn favoriete websites waar ik graag boek of reisartikelen koop. Gebruik je één van deze linkjes, dan ontvang ik een kleine vergoeding en het kost jou helemaal niets extra natuurlijk!  

Buy Me a Coffee at ko-fi.com

Niets fijner dan goed voorbereid op reis gaan!

Meer tips lezen over hoe jij jouw reis kan voorbereiden of liever 1:1 advies? Dat kan beiden. Ik schrijf regelmatig nieuwe blogs over allerlei onderwerpen die voor jou het reizen nog leuker en makkelijker maken.  Op reis gaan begint namelijk al met het voorbereiden van je reis, zoals het kiezen van je bestemming maar ook wat je allemaal moet inpakken en meenemen. Stuur mij een mailtje als je jouw antwoord niet op de website kan vinden, ik help je graag verder! 

Reiscoach Renee

Reiscoach Renee

Ik ben dé reiscoach van Aap Noot Reis! Als reiscoach en reisliefhebber doe ik niets liever dan mijn jarenlange kennis en reiservaring inzetten om anderen te helpen met het voorbereiden/uitzoeken van hun reis. Iedereen verdient een zorgeloze reis!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *